Meedenken over verbeteringen
Inleiding
Op deze pagina leest u hoe u kunt meedenken over verbeteringen van het informatiemodel (IMEV), de REV database en bijbehorende software applicaties.
Het Operationeel overleg Gebruikers (OOG)
Wie?
In het operationeel overleg gebruikers (OOG) vertegenwoordigen deelnemers van het Rijk, omgevingsdiensten, gemeenten, provincies, brandweer, GGD (Gemeentelijke/gewestelijke gezondheidsdienst) en de veiligheidsregio de professionele gebruikers van de REV data en kaartbeelden. Gebruikers van de data en kaartbeelden zijn onder meer vergunningverleners, handhavers en toezichthouders, beleidsmedewerkers, adviseurs risicocommunicatie, adviseurs externe veiligheid en aviseurs ruimtelijke ordening.
Wat doen ze?
In het OOG wordt gewerkt aan het optimaal ontsluiten van de REV data zodat verschillende professionele gebruikers de data kunnen gebruiken bij hun werkprocessen. We denken na over functionaliteiten die het gebruik van de data en kaartbeelden verbeteren bv. doormiddel van een rapportagetool en het bieden van een web mapping service (WMS) en web feature service (WFS) om de data ook in een eigen viewer te gebruiken. Daarnaast worden wensen van professionele gebruikers met betrekking tot nieuwe data in kaart gebracht.
Doelen
Het OOG richt zich op het inzichtelijk maken of professionele gebruikers de benodigde data tot hun beschikking hebben en of deze optimaal ontsloten is zodat verschillende professionele gebruikers de data kunnen gebruiken bij hun werkprocessen.
Bijeenkomsten en overleggen
- Werkgroep Atlas Leefomgeving
- Operationeel Overleg Registrerende gebruikers (OOR)
- Bronhouderoverleg
Samenhang OOR
Het registeren van de data en het gebruik daarvan is nauw met elkaar verbonden, Daarom is er in het programma regelmatig overleg tussen de voorzitters van het operationeel overleg registrerende gebruikers (OOR) en het OOG.
Contact opnemen
Heb je een idee of zie je een mogelijkheid om de datavoorziening voor de gebruikers van de data uit het REV te verbeteren. Neem dan contact op via de helpdesk van het REV. Dit kan via het Helpdeskformulier.
Het Operationeel Overleg Registerende gebruikers (OOR)
Wie?
- Buisleiding exploitanten
- Omgevingsdiensten
- Gemeenten
- Rijkswaterstaat
- Functioneel Beheer, Rijkswaterstaat
- Geonovum (beheerder Informatiemodel)
Wat doen ze?
Het operationeel overleg registrerende gebruikers (OOR) werkt aan het aanvullen en verbeteren van de data die door bronhouders aan het REV wordt aangeboden. Denk daarbij aan datakwaliteit (volledigheid, juistheid), dataregistratie (uniforme invoering, aanleveren van datasets), nieuwe of andere registratie behoeften (wijzigingsvoorstellen IMEV) en ontwikkelingen software (REV, BGM, API).
Verder signaleert en monitort het OOR op praktische zaken waar de leveranciers van data tegenaan lopen. Onderdeel van OOR zijn ook de standaarden waarmee informatie wordt uitgewisseld. In het OOR wordt input geleverd voor functionele wijzigingen van de applicaties.
Het OOR is een operationeel overleg waar inhoudelijke onderwerpen worden afgestemd / besproken. Zij hebben een rol als klankbord voor het tactische en strategische niveau van RWS binnen het programma. Onderwerpen worden door een ad hoc werkgroep voorbereid. In aansluiting hierop wordt het onderwerp besproken in het OOR. Uiteindelijk wordt het besluit in het Bronhoudersloverleg gepresenteerd.
Doelen
Doelen waar het OOR aan werkt zijn onder andere:
- Klankbord voor tactisch en strategisch niveau van RWS
- Aanspreekpunt voor achterban
- Uitwerken signalen uit Bronhoudersoverleg {gebruikersoverleg}
- Aanlevering verbeterpunten software/ data / communicatie
- Adviserend voor besluitvorming datakwaliteit
- Advies over wijzigingsverzoeken IMEV
- Afstemmen over benodigde REV-tools en functionaliteiten die nodig zijn om vlot data te kunnen aanleveren aan het REV
- Via betrokkenheid van bronhouders zorgen voor optimale ondersteuning bij aanleveren van data.
Bijeenkomsten en overleggen
- OOR
- Expertgroep
- Bronhoudersoverleg
Relatie expertgroep
De expertgroep is een tijdelijk orgaan dat in de ontwikkelfase van het REV het OOR ondersteunt. Het is opgericht om de conversie van het REV in goede banen te leiden. In 2022 is alle relevante data overgezet naar het REV. Dit gaat om data die betrekking heeft op het transport, de opslag en productie/gebruik van gevaarlijke stoffen. De expertgroep bereid specifieke onderwerpen voor het OOR.
In februari 2023 is besloten om een doorstart te geven aan de expertgroep. De expertgroep gaat zich in 2023 buigen over de volgende onderwerpen :
- De restcategorie
- De gebruikshandleiding voor het REV. Welke informatie komt er in het REV en in welke vorm vul je deze gegevens in. Doel hiervan is dat informatie op een eenduidige manier in het REV komt te staan
- Aanpassing van de tabel met REV-subcategorieën
- Input en advies over nieuwe datasets
- Voorbereiding en inbreng onderwerpen OOR
Samenhang OOG
Het operationeel overleg gebruiker (OOG) is het overleg voor de gebruikerskant. Het gaat dan om het gebruik van kaartlagen, WMS en WFS services en de viewer in de BGM module. Rijkswaterstaat vormt de verbindende schakel tussen deze twee overleggen doordat bij het OOG de key-user van het OOR aanwezig is en bij het OOR de key-user van het OOG. In het OOG zullen meer partijen vertegenwoordigd zijn dan in het OOR nu de data breder inzetbaar is dan alleen voor de leveranciers van data.
Contact opnemen
Heb je een idee of zie je een mogelijkheid om de datavoorziening voor de registerende gebruikers van de data uit het REV te verbeteren. Neem dan contact op via de helpdesk van het REV. Dit kan via het Helpdeskformulier.
Het IMEV wijzigen
Op basis van het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) is door Geonovum een model gebouwd voor de database van het Register Externe (REV): het informatiemodel Externe Veiligheidsrisico’s (IMEV). Het IMEV is in beheer van Geonovum. Door Geonovum is een procedure opgesteld voor het wijzigen van het IMEV.
Al ingediende wijzigingsverzoeken voor het IMEV zijn te vinden op de github pagina van het IMEV. Het adres voor deze Github pagina is: https://github.com/Geonovum/imev-werkomgeving. Op deze pagina kunnen ook nieuwe issues worden aangemaakt.
Het Aanleverportaal wijzigen
De informatie over de externe veiligheidsrisico’s die verzameld wordt via het Register Externe Veiligheidsrisico’s (REV), wordt zichtbaar gemaakt via kaarten, in onder andere de Atlas Leefomgeving. Iedereen kan op deze kaarten zien waar risicovolle activiteiten plaatsvinden en wat dit betekent voor de leefomgeving.
Gemeenten, provincies en omgevingsdiensten zijn bronhouders die hun informatie aanleveren aan het REV. Zij kunnen voor aanlevering gebruik maken van een Application Programming Interface (API) voor het rechtstreeks aanleveren van hun data. Een andere mogelijkheid is aanleveren via het aanleverportaal. Dit aanleverportaal bestaat uit een uploadmodule, de Bevoegd Gezag Module (BGM) module en een kaartviewer.
API
Bronhouders zorgen ervoor dat hun informatiesysteem (zaalsysteem) op termijn is aangesloten op het REV. Dit betekent dat deze informatie geordend moet zijn volgens het informatiemodel externe veiligheid (IMEV) en dat deze data via de API aangeleverd kan worden. De verschillende informatiemodellen zijn te vinden op de website van Geonovum. Meer informatie over de API is te vinden via de swaggerpagina voor IMEV 1.3 en de swaggerpagina voor IMEV 2.0.
Het REV Portaal is bedoeld als hulpmiddel voor bronhouders om gegevens aan te leveren aan het REV. Via het REV Portaal kan in de Upload Module direct een JSON bestand geüpload, gevalideerd, gepreviewd en (indien akkoord) gepubliceerd worden. De Upload Module heeft een eenvoudige interface en voert op de achtergrond automatisch de juiste controles uit waarna de data in de REV database is opgenomen.
BGM module (MBA module)
Via de BGM module kunnen nieuwe activiteiten handmatig worden toegevoegd aan of worden gewijzigd in het REV met de invoermodule. Ook kunnen er activiteiten worden geupload en is er een kaartmodule.
Hoe kan ik een verzoek indienen tot wijziging van het aanleverportaal?
Als u een idee heeft voor het wijzigen van het aanleverportaal kunt u dit doorgeven aan de eerste-lijn helpdesk van het REV. U kunt uw wens tot wijziging indienen met dit formulier.