Overslaan en naar de inhoud gaan Direct naar de hoofdnavigatie
Rijksoverheid logo | naar de homepagina van
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Agenda
  • Over het REV
    • Doel van het REV
    • Voor bevoegd gezag
    • Aansluiten op het REV
    • Voor vergunningverlener / handhaver
    • Omgevingswet en DSO
    • Aandachtsgebieden
    • Tijdspad
    • Kaartbeelden
  • Ondersteuning
    • Handleidingen
    • Informatie per activiteit
    • Bijeenkomsten
    • Aan de slag met de conversie
    • Veelgestelde vragen
    • Documentatie en video's
  • Contact
  • Home
  • Uitleg Conversie RRGS naar REV

Uitleg Conversie RRGS naar REV

Aan de slag met de conversie

Op deze pagina leest u de informatie om aan de slag te kunnen met de conversie van de data uit het RRGS naar het REV.
Aan de slag met de conversie

Uitleg Conversie

Uitleg conversie gegevens van het RRGS naar het REV

Op deze pagina vindt u meer uitleg over de dataconversie van het Risico Register Gevaarlijke Stoffen (RRGS) naar het Register Externe Veiligheidsrisico's (REV). Deze conversie is bedoeld voor het bevoegde gezag voor zover zij nog niet direct vanuit hun eigen zaaksysteem gaan aanleveren bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet. 

 

Waarom conversie van het RRGS naar het REV

In de huidige situatie leveren omgevingsdiensten en bevoegd gezag actuele gegevens over externe veiligheid aan het Register Risicosituaties gevaarlijke stoffen (RRGS). In de Risicokaarten wordt de informatie getoond. Zodra de Omgevingswet ingaat, vervangt het Register Externe Veiligheidsrisico’s (REV) het RRGS.

De minister van Infrastructuur en Waterstaat is de beheerder van het REV. Voor de externe veiligheidsdata die in het REV komen, vormen de data die nu in het RRGS staan een goede basis. Om deze RRGS-data niet verloren te laten gaan, werken het ministerie van IenW, het Interprovinciaal Overleg/Portaal Risicokaart en experts van omgevingsdiensten samen om de RRGS-data zo volledig en juist mogelijk over te zetten naar het REV. Na de omzetting is het bevoegd gezag aan zet. Bevoegd gezag is volgens de Omgevingswet verantwoordelijk voor de aanlevering van data, het actualiseren en doorvoeren van correcties in het REV. De data in het REV heeft betrekking op de risico’s rondom opslag, transport en gebruik van gevaarlijke stoffen.

Een deel van deze gegevens zitten nu al in het RRGS. Soms net even anders gedefinieerd dan onder de Omgevingswet vereist is. Op onderdelen zijn aanvullende gegevens nodig omdat het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl, afdeling 11.1) dat zo heeft vastgelegd. D e informatiemodellen van het REV (IMEV) zijn een vertaling van de tabellen uit het Bkl naar een structuur waarmee informatie kan worden uitgewisseld. De informatiemodellen en het Gegevenswoordenboek zijn inmiddels in beheer bij Geonovum en staan op de website van Geonovum.

Het Bkl geeft ook aan wie bevoegd gezag is voor welke activiteit. Meestal is bevoegd gezag een gemeente. Soms is het een provincie of een ministerie. Vaak heeft bevoegd gezag het beheer van externe veiligheidsdata (EV-data) aan een omgevingsdienst gemandateerd.

Welke lagen zijn geconverteerd

Data van inrichtingen in het RRGS die overeenkomen met activiteiten in het REV en waarvan de gemeente of provincie bevoegd gezag zijn, zijn  geconverteerd vanuit het RRGS naar het REV. In de conversie is ook de wijziging van inrichting naar milieubelastende activiteit (MBA) doorgevoerd. In de conversietabellen (verwijzing andere pagina) is precies te vinden hoe de velden uit het RRGS zijn omgezet naar het REV. 

Activiteiten waarvoor de Rijksoverheid bevoegd gezag is zijn niet geconverteerd uit het RRGS. Deze data wordt voor 1 januari 2024 rechtstreeks door het betreffende Ministerie aangeleverd en toegevoegd aan het REV. 

Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Vanaf 1 januari 2023 zijn  hiervoor al datasets overgeheveld in de Bevoegd Gezag Module van het REV. Het gaat om de volgende activiteiten :

  • A1 Behandelen, regelen en meten van aardgas
  • A1a Tanken LPG (alleen de LPG op enkelvoudige locaties)
  • A2 Tanken van CNG
  • A3 Opslaan van brandstoffen in bunkerstations
  • A6 Mestvergistingsinstallaties
  • A7 Opslagtank propaan en propeen vaste afstand geen vergunningplicht
  • A8 Opslag van oxiderende en verstikkende gassen in opslagtanks
  • A11 Opslaan van gevaarlijke stoffen in verpakking 1
  • A12 Opstellen van voertuigen met gevaarlijke stoffen
  • B1 Koelinstallatie met ammoniak
  • B2 Opslagtank voor gassen (opslag propaan/propeen vergunningplichtig)
  • B3 Opslaan van gevaarlijke stoffen in verpakking 2
  • B5 Waterstof: opslag en transportbedrijf, groothandel en containeroverslag en tankstation
  • E10 LNG: opslag en transportbedrijf, groothandel en containeroverslag en tankstation
  • E2 Koelinstallatie met ammoniak
  • E3 Opslagtank voor gassen
  • E4 Opslagtank voor vloeistoffen en tankcontainer
  • E5 Opslaan van gevaarlijke stoffen in verpakking 3
  • E6 Seveso inrichtingen 
  • E7 Behandelen, regelen en meten van aardgas
  • E8 Metaalproductenindustrie: bad met giftige gevaarlijke stoffen
  • E9 Opslag en transportbedrijf: Sevesohoeveelheid
  • IX  Opslaan van ontplofbare stoffen
  • VIII Opslaan of bewerken van vuurwerk
  • Het programma REV stelt het zeer op prijs als u de geconverteerde data controleren en valideren in de Bevoegd Gezag Module.   

Vanaf hoogst waarschijnlijk eind novemberr 2022 kunt is het invoer gedeelte van de Bevoegd Gezag Module operationeel. 

Nieuwe mba's in het REV?

In het RRGS zijn geen gegevens aanwezig met betrekking tot nieuwe categorieën van risicobronnen. Denk aan windturbines en kleine gasdruk meet- en -regelstations. Deze moeten wel worden opgenomen in het REV.

In het RRGS zijn slechts beperkt gegevens aanwezig met betrekking tot categorieën waarvan in het REV het toepassingsgebied is vergroot. Dan gaat het om onder andere , mestvergisters, kleine propaantanks etc.

Voor deze ‘nieuwe’ MBA’s wordt een basisvulling voorgesteld. Deze basisvulling wordt samengesteld uit gegevens van externe bronnen.  Geprobeerd wordt met deze data een goede basisvulling te genereren die niet compleet is en door de bronhouders moet worden aangevuld. Deze basisvulling kan door bevoegd gezag op dezelfde manier in de BGM worden bekeken en beoordeeld als de geconverteerde data. Als de informatie eenmaal in het REV zit, kan deze later nog worden geactualiseerd en aangevuld conform het IMEV.

Pagina navigatie

Uitleg van de conversie

Uitleg van het IMEV

Wat is de BGM module

Hoe vraag je een account aan 

Direct inloggen bij de BGM Module

 

 

 

Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen 

Klik op de link hier onder om direct naar de pagina met veel gestelde vragen  te gaan.

Direct naar veel gestelde vragen

 

Deel deze pagina


  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • WhatsApp
  • E-mail

Over deze site

  • Over ons
  • Contact
  • Veelgestelde vragen (FAQs)
  • Privacy statement en proclaimer
  • Links